Morotskaka

 

3 ekologiska ägg

3 dl strösocker

3 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

1 1/2 tsk malen kanel

1 tsk malen kardemumma

1/2 tsk malen ingefära

1 nypa salt

1 1/2 dl solrosolja

4 1/2 dl rårivna morötter

 

Creme cheese frosting

 

60 g mjukt smör

4 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Skal av 1 lime

100 g philadelphiaost

 

1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Vispa ägg och strösocker vitt och pösigt.

3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten. 

4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.

5. Fyll smeten i en smord form och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.

6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

Låt morotskakan svalna.

7. Vispa alla ingredienser krämigt till frostingen.

8. Bred frostingen över morotskakan.

Jessica

Tusen tack för den supersmaskiga kakan som din far hade med sig till Norran!

Pär

Fantastiskt god!

Ann-Therese

Mmmmmmorotskaka är bäst! Din pappa hade med sig denna kaka till jobbet, den gjorde min dag! Tack :)

Ulrika BA

Gu se go kaka! Den gjorde min eftermiddag på Norran i går. Tack så mycket!

Lars

Den var fantastiskt god. Då ska du veta att jag inte är så mycket för ”fikabröd”. Bra betyg från mig med andra ord. Tack:)

Gerth

Saftig och god morotskaka, satt perfekt då jag behövde en kick igår. Har ju smakat mer av dig, så jag inser att du förgyller din omgivning med bakverk.

Malin Christoffersson

Supergod morotskaka! Vilken dröm för Hans att ha en dotter som är så duktig på att baka :-)

Åsa Lu

Mums! Tack för en supersaftig morotskaka!