Dumlesnitt med saltlakrits

Detta recept kommer från Fridas bakblogg och det finns inte tillräckligt med ord för att beskriva hur mycket gott man kan rymma i så enkla och små kakor. Fast jag inte tål dumle smakade jag en och de var verkligen en av de godaste småkakor jag ätit i hela mitt liv. Frida är också så här lyrisk då hon skriver om hennes populäraste recept och nu när jag provat dem förstår jag vad hon menar. Själva saltlakritsströsslet är det jag själv som tillsatt. Det blev riktigt bra med något salt ovanpå med så mycket kola och sött. Kan tänka mig att lite flingsalt också skulle sitta fint på dumlen. Man kan också göra dessa men byta ut till bounty, mars, polly, werthers... Möjligheterna är oändliga! Bara prova dem säger jag, så kommer ni förstå vad jag menar. 
 

Dumlesnitt med saltlakrits, Frida Skattberg

150 g smör, rumsvarmt

1.5 dl strösocker

1.5 msk vaniljsocker

1.5 msk sirap, ljus

3 3/4 dl vetemjöl

1.5 tsk bakpulver

+ Dumle

1 msk saltlakritsströssel (eller havssalt)

Gör så här:

Börja med att sätta ugnen på 175°C och klä en plåt med bakplåtspapper. Nyp ihop alla ingredienser utom dumlen till en smidig deg. Rulla ut degen till två avlånga längder. Dela dumlekolorna  på mitten. Tryck ner dumlen såhär i kakdegen (bild från fridas bakblogg)
 

Kakdegen kommer att flyta ut ganska mycket i ugnen, så lägg dem inte för tätt på plåten. Gräddas i mitten av ugnen i ca 12 minuter. Strö över saltlakritsströssel just efter att du tagit ut plåten ur ugnen. Låt kakorna svalna en aning innan du skär dem i snitt. Förvaras i en burk med lock. Går även utmärkt att frysa in.
 
Tips! Kolasnittar ska ju vara mycket tunna och sega kakor. Men då dessa gräddas kan själva degen lyftas väldigt mycket. Förra gången gräddade jag då längre eftersom jag trodde att de inte vara klara då de inte hade sjunkit ihop. Men de gör det när du tar ut längderna. Eller stick bara ett litet hål i varje längd så kommer de sjunka ihop och bli sådär sega och tunna. Så grädda inte för länge!