Chokladfondant


Igår på mammas födelsedag tog jag mig ann utmaningen att baka chokladfondanter. Med lite vilja och noggrannhet med vågen så går det faktiskt att lyckas med dessa luringar. Tog en ful kvällsbild igår för att faktiskt bevisa att jag bakade ;-) En chokladfondant är alltså som kladdkakeliknande muffin som man gräddar i skålar. Meningen är att den ska gräddas så pass att man kan få ut fondanten ur skålen och servera den upp och ner, samtidigt som i mitten ska smeten fortfarande inte vara gräddad. Så när du tar en sked så rinner det ut en massa gochoklad!
 
Så för att lyckas måste du först se till att grädda de direkt, inte låta smeten stå ett tag, för ju mer luft som försvinner ur kakan, desto sämre fondant. Plus att gräddningstiden kan variera ganska mycket beroende på vilken ugn du har. T ex i receptet jag gjorde stod det 7-8 minuter, men jag gräddade mina i 12 minuter.
 

Chokladfondant

  • 120 g choklad, mörk 70%
  • 120 g smör
  • 1.5 dl ljust muscovadosocker
  • 4 st ägg
  • 1 msk kakao
  • Smör till formarna
Gör så här:
  • Sätt ugnen på 200 grader.
  • Smält chokladen i ett vattenbad och smält smöret i en kastrull.
  • Blanda samman smör och choklad.
  • Vispa hela ägg med muscovadosocker fluffigt och rör ner kakaon.
  • Vänd ihop äggsmeten med chokladen.
  • Smörj 4 ugnsfasta formar noggrant.
  • Fyll dem med smet och stoppa in dem DIREKT i ugnen! Grädda fondanten i mitten av ugnen i 7–8 minuter. De ska vara lösa och rinniga i mitten.
  • Toppa fondanten med t ex glass och servera direkt.