Choco Chip

 
Igår provade jag att baka lite bättre chocolate chip cookies. Receptet innehöll en del jordnötssmör, så älskar man jordnötssmör går verkligen receptet hem! Jag tyckte kakorna blev jättegoda, dock inte så fina. Trodde de skulle rinna ut som cookies gör, men inte dessa. Så ett tips är att du formar dem så som du vill ha dem innan gräddning. För de kommer stanna så ;-)
 
Istället för en bild på mina fula kakor, får ni se kockarna till receptet. Dessa två damer har skrivit boken Superlicious (och Bodylicious), som innehåller en massa goda recept (det här bl.a.), fina bilder, övningar, tips och motivation. En jättefin bok som jag är glad att jag köpte. Men nu till receptet, bli inte rädda för kikärterna. De är ett perfekt substitut för mjöl och ger ingen smak alls.
 
Chocolate Chip Cookies
 
1 dl kokta kikärter (avrunna)
2 dl havregryn
2 msk kokosolja
2 msk honung eller lönnsirap
1 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 nypa salt
½ dl jordnötssmör
50 g mörk choklad, grovt hackad
 
Gör så här: Sätt ugnen på 175 grader. Täck en plåt med bakplåtspapper. Mixa kikärterna. Blanda ner alla ingredienser, chokladen sist. Klicka ut matskedsstora bollar och tryck till dem. Grädda cirka 20 min, ju längre de gräddas, desto sprödare blir kakorna.