Kärleksmumstårta

Glad alla hjärtans dag till er alla! Här hemma har vi sovit ut och bara tagit det lugnt. Dock ska jag umgås med vänner ikväll och se sorgliga kärleksfilmer i tvivel om att vi aldrig kommer få någon "valentine". Hehe, okej nu överdriver jag som vanligt. Vi är inte så ledsna, jag lovar. Alla hjärtans dag är bara en bra dag för oss singlar då man har något att skylla på för att få äta en massa glass ;-)
 
Som en alla hjärtans dag present till de jag älskar mest bakade jag igår kväll den här kärleksmumstårtan. Blev lite skeptisk då jag skar och det smulade en massa. NEJ, tänkte jag. Den får inte vara torr, det är det enda den inte får vara! Magiskt nog smälte kakan i munnen, det var så gott med kaffefrosting och en massa kokos och choklad. Verkligen en ny chokladfavorit då jag älskar kaffe i bakverk. Så sätt igång och baka och överskaska dina favoriter! <3<3
 
 
Kärleksmums
 

150 g smör – osaltat
100 g mörk choklad
150 g Strösocker (1 3/4dl)
80 g farinsocker (1dl)
40 g kakao (1dl)
150 g bryggd kaffe (1 1/2dl)
180 g vetemjöl (3dl)
7 g bakpulver (1 1/2tsk)
4 g bikarbonat (1/2tsk)
4 g salt (1/2tsk)
165 g ägg – rumstemperatur

Sätt ugnen på 150. Smörj en rund springform 22-24 cm i diameter och lägg bakplåtspapper i botten. Värm smör, choklad, strösocker, farinsocker, kako och bryggd kaffe tills chokladen har smällt och blanda tills du inte har några kakao klumpar kvar. Ta av från värmen och ställ åt sidan 5 minuter. Sikta vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och salt. Blanda sedan i ett ägg i taget i den smälta choklad blandningen och sist vänder du i dom torra ingredienserna. Fyll din springform med smeten och grädda mitt i ugnen på 150 grader i 55-60 minuter. Gör ett stickprov innan du tar ut kakan. Låt svalna helt innan du brer på baileys ganachen. Servera kakan rumstempererad.

Frosting
 
80 g rumsvarmt smör (se till at det är rumsvarmt, annars blir frostingen lätt grynig)
100 g färskost
3 dl florsocker
½ dl kakao
½ tsk salt
3/4 dl kallt starkt bryggkaffe
 
Dekorering
 
100 gram mörk choklad (antingen hackat eller smält, eller både och!)
kokosflingor
 
Vispa smör och färskost fluffigt. Tillsätt florsocker, kakao och salt och vispa blandningen tills den är helt slät. Tillsätt kaffet och vispa till det har gått in i frostingen. Fördela frostingen jämnt över kakan. Hacka chokladen och strö den, smält och ringla över och strö kokosen över frostingen.
eeeeelvis

Omg vill ha, jag dör