Nyårsdesserten

Gott nytt år! Detta var desserten jag serverade under den sista timmen 2015, och det smakade riktigt gott måste jag få säga. Rätt många moment som måste lagas till, men det var det värt när det väl låg färdigt på tallriken. Jag skriver ned receptet till själva kakan här, sedan kommer tillbehör som glass och sås i nästa inlägg. Jag hoppas ni får en underbar start på 2016. Själv ska jag umgås med mina bästa vänner hela dagen och sedan blir det sleepover här hemma. Vi hörs!
 
Kladdkaka med hallon och chokladfudge (serveras med hallonsherbet och passionsfruktsås)
 
6 pers
 
Hallonkladdkaka (kladdkakan är glutenfri och kan bakas mjölkfri)
100 g smör
 
2 ägg
 
2 ½ dl strösocker
 
1 tsk vaniljsocker
 
½ tsk salt
 
4 msk kakao
 
1 ½ dl rismjöl
 
250 g frysta hallon
 
 

Fudgeglasyr:

2 dl grädde

2 dl strösocker

2 msk ljus eller mörk sirap

100 g 70% mörk choklad

1 krm salt

100 g smör

 

Gör så här:

Kladdkakan: Smält smöret och låt det svalna. Sätt ugnen på 175 grader. Rör ihop alla ingredienser i en bunke, tillsätt det smälta smöret sist. Häll smeten i en form med löstagbar kant (24 cm i diameter). Istället för att smra och bröa (gutenfritt såklart) tryckte jag fast ett bakplåtspapper i bottnen och smörade kanterna lätt. Det var lätt att få loss kakan ändå.

Grädda i mitten av ugnen cirka 15-20 minuter. Tänk på att kakan står till sig och blir mindre kladdig efter du tagit ut den ur ugnen

Fudge: Blanda grädde, socker, sirap, hackad choklad och salt i en kastrull. Låt koka under ca 10 minuter, tills fudgen tjocknar. Rör då och då i botten. Ta av från värmen och rör ner tärnat smör. Rör fudgen slät och låt svalna en aning. Häll fudgen över kakan och ställ i kylen eller frysen för att stelna helt.