Saffranskladdkaka

Hej! Det är 5 dagar kvar till julafton och jag är överlycklig för igår tog vår klass jullov! Idag har jag rantat runt på Solbacken med familjen och inhandlat lite juklappar till julklappsleken (tradition varje år). Utöver det har jag byggt ihop årets pepparkakshus, kokat kola och ikväll pyntat julgranen röd. Fast det allra bästa jag vet med en äkta gran är doften... Åhh, kan lukta på den lika länge som Ferdinand luktar på blommor, det luktar verkligen magiskt! 

 

Igår kväll hade jag, Stina och Emilia vår egna lilla julafton med en massa (kanske lite för mycket...) gott fika och godis. Vi var väldigt trötta alla tre så vi degade mest med fikat i soffan och tittade på Youtube. För att kunna äta mer fika ställde vi oss också upp ibland och dansade haha!

Bland annat denna goda saffranskladdkaka delade vi på. Okej, det ser inte ut som en kladdkaka på bilden, men den var väldigt seg och saftig, som en kladdkaka som fått stå ett tag i kyla. Gräddade min cirka 15 minuter och ändå blev den lite för torr för att vara en kladdkaka. Har ni en effektiv ugn, bli inte rädda för att ta ut den mellan 10-15 minuter om ni ska äta den dagen efter! Då blir den som allra bäst. 

Saffranskladdkaka

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

2 krm vaniljpulver

1 krm salt

3 ägg

100 gram mandelmassa

150 gram smör

1 gram saffran (2 påsar)

 

1. Vispa samman socker, mjöl, vaniljpulver och salt tillsammans med äggen.

2. Riv ner mandelmassan i smeten.

3. Smält smöret, och rör sedan ner saffranet i smöret.

4. Häll över smör och saffran i smeten och vispa till en slät smet.

5. Smöra och mjöla en springform och häll i smeten.

6. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i ca 18-20 minuter. Jag bakade min med glutenfritt mjöl som kan ha förändrat gräddningstiden för mig. Så håll koll på kakan. Antingen är 18-20 minuter bra, eller så behövs det bara 10.15 minuter. Den är rätt kladdig då man tar ut den, och sedan stelnar den till då den svalnar för att bli helt perfekt seg och saftig.

7. Låt svalna något innan servering.