Äppelmuffins med kardemummacrumble

 
 
Jag säger bara; WOW! De kanske inte ser mycket ut men dessa muffins blev fantastiskt goda. Saftiga med kardemumma, äpplen och så crumble (smuldeg) med kanel och havre som grädde på det goa moset. Kommer imponera på alla gäster, det kan jag lova. Se bara till att inte grädda de för länge. Som alltid, tidsrekommendationen är precis som det låter, en rekommenderad tid. Alla ugnar är olika, t ex jag gräddade mina 15-20 minuter. De får inte bli torra, utan ska just slutat bli kladdiga i mitten. Lycka till!
 
Saftiga äppelmuffins med kardemumma och havrecrumble
 
15 muffins
 
 
Muffins:
 
100 g smör

2 ägg

3 dl strösocker

7 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

1 ½ msk kardemumma

3 dl mjölk

3 äpplen

 

Havrecrumble:

75 g smör

1 dl strösocker

1, 75 dl havregryn

1 msk malen kanel

½ dl vetemjöl

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

1. Smält smöret.

2. Blanda de torra ingredienserna förutom sockret.

3. Vispa ägg och socker pösigt och rör därefter ner mjölblandningen och mjölken lite i taget.

4. Rör sist ner smöret.

5. Skala och klyfta äpplena.

6. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 3/4 med smet. Tryck ner 3-4 äppelbitar i varje muffins.

7. Smält smöret till havrecrumblen och blanda i resten av ingredienserna. Fördela strösslet på muffinsarna.

8. Grädda i ca. 20-25 minuter mitt i ugnen.

Klart! Funkar bra som dom är, eller med vaniljsås till.