Köttbullar i Ugn

En rejäl tumme upp för Ernst köttbullar! ;-P Detta recept blev jättegott och kändes väldigt enkelt att göra då man slipper steka i omgångar. Utan alla ryms på en plåt och swoosh in i ugn 10 minuter. Dessutom blev de mer jämnbrun och mycket saftiga. Jag struntade i att fota den här gången. Köttbullar måste ju vara det mest tråkiga att fota alltså haha!
 
Originalreceptet som jag skriver ned är på 1kg köttfärs. Då fick jag cirka 70 st bullar i vanlig storlek. Så ifall du också tar 800 g, bara minska på mängden ingredienserna en aning. Det viktigaste är konsistensen och smaken.
 
Ernst köttbullar i ugn
 
1 kg blandfärs
1,5 dl ströbröd
1 msk honung
3 dl mjölk
2 ägg
1 liten gul lök, hackad
salt, vitpeppar, kryddpeppar (och jag strödde i lite timjan)
Olivolja till stekning
 
Blanda ihop ingredienserna till en köttbullsfärs. Rulla färsen till köttbullar. Lägg på en plåt som du smort med olivolja. Stek i ugnen på cirka 225-250 grader,  i cirka 10 min tills köttbullarna har fått fin färg.